Mennyibe kerül a jogosítvány Budapest autósiskoláiban?

Mennyibe kerül a jogosítvány Budapest autósiskoláiban?

Mit tippelsz? 150 ezer, 200 ezer vagy 300 ezer forint? Talán meg sem fogsz lepődni, de bármelyik válasz helyes lehet. Erre a kérdésre ugyanis nehéz pontosan válaszolni, hiszen körülbelül olyan, mintha az kérdeznénk, mennyibe kerül egy ebédmenü egy budapesti étteremben. Nem mindegy, hogy egy külvárosi kínai kajáldában rendeled, vagy egy belvárosi Michelin csillagos étteremben, vagy hogy mennyire vagy éhes.

A különbség annyi, hogy amíg az étteremről általában messziről látszik, hogy milyen minőséget várhatunk tőle, addig az autósiskolák esetében csak beiratkozás, sőt, az elméleti KRESZ tanfolyam után döbbenhetünk rá a szomorú, vagy épp a fényes valóságra - és sajnos ez utóbbi a ritkább. Jóval ritkább.

Lehetséges-e autós iskolák összehasonlítása ár alapján?

Sajnos elég nehéz összehasonlítani a különböző iskolák árait, hiszen nem tudhatod előre például, hogy kell-e majd pótórát venned vagy nem, jól tudsz-e majd haladni az oktatóddal vagy sem. Emellett pedig vannak olyan költségek, amiket nem az iskolának fizetsz, vagy olyan szolgáltatások (egészségügyi tanfolyam, szimulátor), amiket nem kötelező igénybe venned. Most segítünk, hogy kicsit jobban átlásd, miért kerül annyiba a jogosítvány, amennyibe.

Kinek és mit fizetsz majd, ha elhatároztad magad a jogosítvány megszerzése mellett?

Először is, nézzük, hogyan működik a legtöbb autósiskola: Az autósiskola szervezete az iskolavezetésből (ami legtöbbször egyenlő a tulajdonossal) és az alvállalkozóként dolgozó oktatógárdából áll. Ez a gyakorlatban az jelenti számodra, hogy az elméleti díjat a tulajdonosnak, a gyakorlati vezetés díját pedig az alvállalkozóként dolgozó (vagyis szinte teljesen független) gyakorlati oktatónak fizeted. Az iskola viszont olcsó vezetésórákkal hirdeti magát, hogy a tanulók tömegével jöjjenek beiratkozni. Hiszen a tulajdonosnak nem fáj, ha a vezetési órákból az autót is alig lehet fenntartani. Nem az ő inge, nem is veszi magára.

Leírjuk hát részletesen, hová is megy a pénzed, amikor elkezded a tanfolyamot.

Beiratozáskor ki kell fizetned az elméleti tandíjat – vagyis a KRESZ tanfolyam díját az iskola számára –aki ugye, ebből él. Az elméleti tanfolyam lehet tantermi vagy online. (Online tanfolyam esetén kérdezz rá, hogy igénybe veheted-e az amúgy kötelezően, ingyenesen nyújtandó, és nagyon hasznos személyes konzultáció lehetőségét).

Mit tartalmaz az elméleti KRESZ tanfolyam díja?

A terembérleti díjat és az elméleti oktató fizetését. Egy elméleti tanfolyam 28 órából áll, általában 7 alkalomra osztva. Gyanús, ha egy iskola nem kínál online tanfolyamot, ez azt mutatja ugyanis, hogy erősen a tantermi díjfizetésre építenek – és más nem is nagyon érdekli őket. Az online elmélet után ugyanis tanulóként kell fizetni az iskolának az EduKresz felé. Az ilyen iskolának az az érdeke, hogy minél több tanuló befizesse a tantermi elméleti tanfolyam díjat, hiszen 1 fővel is ugyanannyi költsége lesz, mint 40 fővel, viszont ha 40 embert zsúfol be a terembe egy tanfolyam alkalmával, akkor 40-szeres lesz a bevétele. Minél több elméleti tanfolyam indul egy suliban, minél nagyobb létszámmal, annál nagyobb az esély annak, hogy a sikeres KRESZ vizsga után hónapokat, sőt akár több mint fél évet kell majd várnod arra, hogy oktatóautóhoz juss.

Mit tartalmaz a gyakorlati óradíj? És hogy lehet az, hogy valaki nem jut oktatóautóhoz?

A tanulók sokszor bedőlnek az olcsó vezetésórákat hirdető autósiskoláknak, de az alacsony vezetési óradíjakat kínáló iskolákat már rég otthagyta az oktatók nagy része. Mert, mint fentebb is írtuk, a vezetési óradíjak adják az oktatók összbevételét. Az autósiskola annak ellenére, hogy az elméleti tanfolyam árából él, persze az olcsó vezetésórákkal hirdeti magát. De azzal csak hónapok múlva fogsz szembesülni, hogy hiába van meg a sikeres KRESZ-vizsgád, és hiába vonzóan alacsony áron kínálják a vezetésórákat – egyszerűen nem kapsz majd oktatóautót, mert nincs szabad oktató. Akár hónapokig várólistán lehetsz, amíg meg nem unod, és nem nézel egy korrektebb suli után, ahol ugyan magasabb az óradíj, de tuti kapsz oktatóautót.

Extrém esetben az is előfordulhat, hogy nem tudod elkezdeni a gyakorlatot a kötelező határidőn belül, ugyanis a törvényi szabályozás szerint a sikeres elméleti (KRESZ-) vizsga után két éven belül kell megszerezned a jogosítványt. Ha ez nem sikerülne, akkor újra kell kezdened az egész procedúrát, egészen a beiratkozástól kezdve.

Mi az a gyanúsan olcsó vezetési óra?

Egy óra vezetés önköltségi ára az oktatónak kb. 2000-2500 Ft (belevéve üzemanyag, járulékok, könyvelő, tanpálya bérleti díj, autó amortizáció, szerviz, kötelező biztosítás, súlyadó stb.). És ebben még nincs benne az ő munkadíja. Van olyan autósiskola, ahol 2000 Ft körül hirdetnek egy vezetésórát. Te elhiszed, hogy szívesen tanít téged az oktató, ha még az 500 Ft-ot sem éri el a munkadíja egy órára? Mindezt úgy, hogy minden pillanatban figyelnie kell, hiszen életek és jelentős anyagi kockázat múlhat rajta egy esetleges baleset esetén. Az oktatóknak ráadásul évente komoly teszteken kell átmenniük, és emberileg is sok múlik rajtuk. Nem véletlen, hogy 10 óránál nem oktathatnak többet egy nap, hiszen túl veszélyes lenne a kimerültség miatt. Arról nem is beszélve, hogy egy kimerült oktató nem tud magas színvonalú szolgáltatást nyújtani. A gyenge színvonal miatt aztán sok-sok pótórát kell majd venned, így nem elég, hogy csak hosszabb és stresszesebb lesz a jogosítvány megszerzése, de még csak nem is úszod meg olcsóbban.

 Milyen költségek vannak még?

Ami ezen kívül kötelező, az a vizsgák díja, illetve az orvosi alkalmassági díj, ezek azonban nem az iskola bevételét képezik majd, hanem a hatóságét. Annak, akinek egészségügyi végzettsége van, vagy már kapott Vöröskereszt igazolványt, annak nem kell még egyszer letennie az elsősegély-vizsgát, így az amúgy 8000 Ft-os összeggel nem kell számolnia.  Az elméleti vizsga 4600 Ft-ba, a forgalmi vizsga pedig 11.200 Ft-ba kerül egységesen (mivel ugye mindkettő hatósági díj). Az orvosi alkalmasságit a háziorvosnál is igénybe veheted, de ott is ugyanúgy fizetned kell érte, így lehet, hogy kényelmesebb ezt is a suliban intézni.

Mi az, ami nem kötelező?

EÜ tanfolyam

Nos, ilyen nincs túl sok. Az egészségügyi tanfolyam nem kötelező, a Vöröskereszt vizsgához szükséges tudást akár a netről is beszerezheted. Tudnod kell ugyanakkor, hogy vész esetén akár a szeretted élete is múlhat azon, hogy begyakoroltad-e az életmentő fogásokat.

Vezetés szimulátor

A jobb autósiskolákban lehetőséged van szimulátoros órák igénybe vételére is. Ez szintén nem kötelező, viszont nagyon hasznos és meg is éri. Egy szimulátoros óra alatt akár három vezetésórányi anyagot is be tudtok gyakorolni, főleg az elején, amikor még a váltókezelés megtanulásával megy el a legtöbb idő - a teljesen kezdők vagy a kapkodós tanulók esetében ez akár több mint 10 órát is igénybe vehet. A szimulátor emellett környezetkímélő - és nyilván olcsóbb is, hiszen nem kell bele tankolni.

Végezetül, hogy a jogsiszerzés is gördülékeny legyen, nem árt utánanézni, hová is iratkozol be. Legyen gyanús a túl alacsony vezetési óradíj, a túl nagy kedvezményt adó ingyenes kuponajánlatok, és mindig nézd összességében a képet, kérdezz utána minden díjnak. És főleg szerezz infókat frissen vizsgázott ismerőseidtől – az a legtutibb. Ja, és ne feledd az örökbecsű mondást: olcsó húsnak híg a leve.

A cikk szerzője a LikeDrive autósiskolánál szerezte jogosítványát, és elégedett volt oktatójával, Bulya Sándorral.